Gepubliceerd op 15 mei 2012 | in: ondernemen | internet - open source & cms | 

Brief aan mijn voorgangers - geacht mediabureau

auto kerkhof

Geacht media bureau, beste voorganger,

Laat ik beginnen jullie te bedanken voor de opdracht die ik recent in mijn schoot geworpen kreeg. Diezelfde opdracht die jullie bij mijn nieuwe klant volledig verkloot hebben.

Dat heb jullie zo verrekt grondig gedaan dat wij het alleen nog maar beter kunnen doen. Tja, de één z'n dood is de ander z'n brood. Maar als je mijn stem had kunnen horen bij het uitspreken van dat spreekwoord, dan had je kunnen horen dat ik dit zonder enige vorm van triomfantelijkheid heb gezegd.

Ik beleef hier geen plezier aan. Ten eerste heb ik te maken met een opdracht waar in beginsel negativiteit en achterdocht basis emoties zijn bij de opdrachtgever. En ten tweede kan het ook budgettair een moeizaam verhaal worden. Ze waren aan jullie namelijk al ruim tienduizend euro kwijt zonder het gewenste resultaat. En ik mag ze straks gaan vertellen dat ze weer een paar duizend euro kwijt zijn als wij de klus gaan klaren. Voortborduren op de technische bagger die jullie geleverd hebben is helemaal geen optie meer.

God, wat ben ik blij dat ik met 25 jaar werkervaring inmiddels weet hoe ik "slecht nieuws gesprekken" moet voeren... Maar dat terzijde.

Weten jullie eigenlijk wel waar het fout ging?

De opdrachtgever gaf mij aan dat ze van jullie niet hebben gekregen waar ze om hebben gevraagd. Aan mij op dat moment de schone taak erachter te komen of ze bij deze opdrachtgever niet eerder bedoelden dat ze niet hadden gekregen wat ze van jullie hadden verwacht. De ervaring heeft me geleerd dat je voorzichtig moet zijn met oordelen als je nog niet alle feiten kent. Ik neem niet zomaar klakkeloos aan dat een conculega het ook werkelijk verprutst heeft.

Helaas, het bewijs werd onweerlegbaar geleverd: jullie hebben het inderdaad verwijtbaar verprutst. Maar weten jullie zelf eigenlijk wel waar het fout is gegaan? Ik wel.

Onkunde, overmoed en geen functioneel ontwerp

Je hebt een snelle en dwingende account manager op de klant afgestuurd. Hij overtuigde de klant om met jullie in zee te gaan. Daarmee had poppetje verkoop zijn ding gedaan zou je zeggen. Maar hij deed meer dan alleen het binnenhalen van de opdracht in zijn algemeenheid. Hij overtuigde de klant ook nog eens dat jullie zelf geschreven CMS zich kan meten met het door deze klant oorspronkelijk gewenste open source CMS, ook qua flexibiliteit, gebruikersvriendelijkheid en onafhankelijkheid voor de eindgebruiker. Als hij inhoudelijk ook maar een beetje kennis van zaken had gehad, dan was hij wellicht minder hard van stapel gelopen.

Op basis van de briefing van deze account manager hadden er bij jullie intern wellicht wat vragen moeten rijzen. Er was namelijk heel veel NIET gevraagd aan de klant. Tijdens mijn kennismakingsgesprek met dit teleurgestelde bedrijf hoorde ik al na een kwartier: "Goh, jij hebt al tien dingen gevraagd die zij ons nooit gevraagd hebben."

Beste voorganger, op basis waarvan hadden jullie eigenlijk gedacht te gaan werken? Of het nou om de site van de bakker op de hoek gaat, of een site op corporate formaat, zonder functioneel ontwerp heb je toch geen enkele houvast? En de klant toch ook niet? Waar zaten jullie met je hoofd?

de klok en de klepel

Volgens mij hebben jullie de klok wel horen luiden, maar weet je niet waar de klepel hangt. Dat gelikt uitziende document waar jullie de titel Functioneel Ontwerp op hebben gezet, had je zowel van mijn ontwikkelaars als van mij linea recta terug gekregen. Alleen twee maatwerk modules waren zo'n beetje beschreven aan de frontend kant met een paar plaatjes. Een Functioneel Ontwerp moet toch minstens antwoord geven op vragen zoals:

  • wat het doel van de site is;
  • welke doelgroep(en) de site heeft;
  • welke browser versies de site minimaal moet ondersteunen;
  • wat de scenario's zijn, d.w.z. hoe een bezoeker door de site zou kunnen gaan navigeren;
  • wat de pagina structuur van de website zal zijn;
  • wat de functionaliteiten per pagina zijn, daar waar nodig geïllustreerd met wireframe mockups;
  • hoe de maatwerk modules er voor de beheerder(s) van de site uit gaan zien en hoe ze werken, bij voorkeur meteen met een mockup.

En zo zijn er nog meer zaken die genoemd moeten worden in een Functioneel Ontwerp. Ook maatwerk moet helder omschreven zijn. Logisch, want op basis van het Functioneel Ontwerp wordt het Technisch ontwerp gemaakt. En op basis van het Functioneel Ontwerp wordt ook het grafisch ontwerp gemaakt.

Slechte communicatie en disrespect voor de opdrachtgever

Er is blijkbaar de afgelopen maanden mondeling veel besproken en afgesproken. En wellicht kun je de opdrachtgever in deze verwijten dat ze zelf na elk gesprek waar afspraken uit voortkwamen geen mails hebben gestuurd met een bevestiging van het besprokene. Maar hallo... is zoiets nu werkelijk een "verplichting" aan de kant van de opdrachtgever? Als ze minder goed van vertrouwen waren geweest, dan hadden ze je wellicht inderdaad bij elk gesprek een mail gestuurd en van je verlangd dat je een antwoord zou geven met bevestiging dat het besprokene meegenomen zou worden in de bouw van de site.

Je hebt zelf gewoon niet begrepen dat een gedegen functioneel ontwerp van de gehele site geen overbodige luxe is. Daar leg je gemaakte afspraken in vast. Vragen die essentieel zijn komen - als je een goede basis hebt voor het document - vanzelf op tafel. Daarmee voorkom je dat vergeten wordt om bepaalde informatie mee te nemen in het proces. En als er onverhoopt in de loop van het project een wijziging of aanvulling komt naar aanleiding van een (telefoon)gesprek met je opdrachtgever dan:

  • zul je intern met de betrokken programmeur(s) moeten bespreken of de wijziging doorgevoerd KAN worden;
  • zullen jullie vast moeten stellen hoeveel (meer)werk dit is opdat je de opdrachtgever daar van op de hoogte kunt stellen en kunt vragen om een schriftelijke bevestiging voor akkoord;
  • zul je na akkoord op het meerwerk door de opdrachtgever de wijziging(en) moeten vastleggen in het Functioneel Ontwerp, en de nieuwe versie moeten rondsturen aan alle betrokkenen.

Er is niets mis met onervarenheid - wel met koppigheid

Wat mij betreft is er niets mis met onervarenheid. Wat is kwalijk vind is als een bureau in onze branche zich presenteert als ervaren en vervolgens een opdrachtgever financieel dupeert door geld te eisen voor iets wat door onervarenheid aan de kant van het bureau verknald is. Heb dan minstens de coulance om bij beginnersfouten toe te geven dat je een fout gemaakt hebt. Een opdrachtgever laten opdraaien voor jouw onkunde is gewoon "not done"!

Oh, besta je al 11 jaar?

Nee maar... En dan NOG zulke fouten maken? Ik krijg er jeuk van. Temeer omdat ik zojuist nog even de moeite heb genomen om door jullie portfolio te struinen. Het aantal sites dat jullie gebouwd hebben is indrukwekkend. De rotzooi die ik onder de motorkap van een groot aantal van die sites tegen kwam is deprimerend. Een check met de W3C validator leert dat er fouten in zitten die alleen onervaren ontwikkelaars maken. Wellicht moet je je ontwikkelteam eens doorlichten op kennis niveau. En neem dan ook meteen je account managers onder de loep. Een website is geen auto of een stofzuiger.

De groeten!

REAGEER

Schroom vooral niet! :)

GERELATEERDE ARTIKELEN

REACTIES

24 september 2017 om 17:45 uur
door: Anne-Mieke Bovelett

Deze default reactie is een uitdaging, gericht aan jou!
Ik daag je uit om de eerste zinnige reactie op bovenstaand artikel te geven. Heb je hier iets leuks over te zeggen? Heb je iets wat anderen verder kan helpen? Kom maar op! Of vind je het soms raar dat ik hier nu - ongeacht bovenstaand onderwerp - de link naar onze geweldige Maasdijk4 - exclusieve Bed & Breakfast lounge locatie in Noord Brabant neerzet?

WTF! DAT DING HIERBOVEN, DAT IS TOCH GEEN ÉCHTE REACTIE?

Klopt als een bus! En zodra er dus wel een reactie van een externe lezer(es) komt, verdwijnt de teaser reactie. En dat hele verhaal hieronder ook. Dus waar wacht je nog op! Zeg eens wat je van dit blogartikel vindt. Of ga je liever gewoon eerst kijken op de Facebook pagina van onze Bed & Breakfast? Wist je al dat wij ronde badkamers hebben? En een echte wenteltrap? En dat ik mijn blogs vaak zit te schrijven in de lounge bij de open haard?

IS DAT MENS DAN HELEMAAL GEK GEWORDEN?

Nee hoor. Want weet je... Lieve meisjes komen in de hemel, brutale meisjes komen overal. Ik blog voor de lol, maar het heeft ook een commerciële functie.

Dus ga ik die van de bezoekers van mijn blog ook niet beledigen door te doen alsof ik geen enkel commercieel belang heb bij deze site. Ik hou er namelijk zelf ook helemaal niet van als mensen mijn intelligentie beledigen, hoe knap de poging ook zijn mag.

TWITTER