Gepubliceerd op 4 juli 2015 | in: ondernemen | internet - open source & cms | 

Een slecht hostingbedrijf kost je meer geld dan je denkt

server ruimte

Van de week moest ik helaas wederom een hosting bedrijf op mijn interne zwarte lijst zetten. Bij dit bedrijf is er enerzijds sprake van misleiding van de klant waar het de prijzen betreft, en anderzijds is er sprake van belabberde service. En laat dat nu precies de combinatie zijn waardoor je bij mij op die lijst belandt. Nu heb ik niet zoveel zin in een aanklacht wegens smaad, dus zal ik de naam van dit bedrijf hier niet noemen. Wat ik wel doen kan is de lezer van dit artikel wijzer maken voordat ze in zee gaan met een hostingprovider.

Een slechte host kost mij ook geld!

Ja, je leest het goed. Ook ik word in geval van slechte dienstverlening bij een hostingprovider financieel benadeeld. Mede om die reden heb ik besloten dit artikel te schrijven. Onderstaand een voorbeeld van de hosting provider die een paar jaar geleden de aanleiding was om mijn zwarte lijst te beginnen:

Bij dit niet nader te noemen landelijk telecombedrijf, waar ze de hoofdprijs vragen voor hun hosting diensten, heeft het me ruim drie weken gekost om een verkeerde setting in het hostingpakket van mijn klant op hun server gecorrigeerd te krijgen. Gedurende drie weken kreeg ik de ene onkundige helpdesk medewerker na de andere aan de lijn die mij niet verder konden helpen, stomweg omdat ze niet eens begrepen waar ik het over had. Ik spreek geen abacadabra, kon ze zelfs precies vertellen waar ze moesten kijken. Maar dat hielp allemaal niet.

Beloftes om terug gebeld te worden werden niet nagekomen. Mails sturen hielp ook niet. Ik kreeg standaard mails terug met de mededeling dat ik op die en die pagina in hun website kon kijken, in de sectie veelgestelde vragen. En niet alleen ik raakte gefrustreerd, ook onze gemeenschappelijke klant kreeg de pest in aangezien de publicatie van hun website hierdoor nodeloos vertraging opliep. Bovendien zat de klant vast aan een meerjarig contract waardoor verhuizen naar een andere hostingprovider een heel duur grapje zou worden.

Dreigen met een advocaat zette zoden aan de dijk

Pas na drie weken en een dreigement met juridische stappen verder kreeg ik iemand aan de lijn die zei: "Oh, u heeft helemaal gelijk mevrouw, ik zal het direct even corrigeren!" en kon de website online gezet worden.

Als ik alle tijd optel die ik besteed heb aan research, mails en telefoontjes met deze provider, kom ik netto op ruim 4 uur. Kostbare uren die ik op dat moment niet kon doorberekenen aan mijn klant, niet in de laatste plaats omdat ik er zelf geen rekening mee had gehouden in mijn offerte. In mijn eigen naïviteit destijds stond ik er echt niet bij stil dat ik voor dit soort onvoorziene tijdvreters iets op zou moeten nemen in de offerte en/of mijn Algemene Voorwaarden. Het was dus ook een leermoment voor mij op ondernemersvlak. En het feit dat ik door een onbekwame derde ook nog eens drie weken kon wachten met het versturen van de eindfactuur bij oplevering van de website was eveneens heel frustrerend.

De overeenkomst tussen hosting providers en Argentijnse restaurants

De handelswijze van sommige hosting providers lijkt enigszins op die van de welbekende Argentijnse restaurants. In zo'n restaurant krijg je een menukaart waarop die sappige steak niet eens zo heel erg duur is, de dikste kost misschien 18,50 euro. Meestal inclusief een gang naar de saladebar. Maar dan komt de aap opeens uit de mouw! Je blijkt voor alle andere bijlagen bij te moet gaan betalen. Gepofte aardappel: 5 euro erbij. Groenten: nog eens 5 euro erbij, liever frietjes dan een gepofte aardappel? Ok, 3 euro erbij. En voor je het weet kost jouw diner je gerecht je niet 18,50 euro, maar loopt het op naar 30 euro of meer.

Tja, een enkeling vindt het prima. Steak en salade lijkt voldoende, daar raak je mogelijk ook wel verzadigd van. Maar het restaurant maakt uiteraard wel de dikste omzet op die bijlagen. En als je uit eten gaat, dan ga je toch voor een complete maaltijd?

Bij veel hosting providers gaat het precies zo, maar minder transparant

Inderdaad, een blik op de menu kaart van de Argentijn leert je onmiddellijk dat je overal voor moet bijbetalen. Maar het staat er tenminste. Open en bloot.

Bij veel hosting providers is dat anders. Daar kom je er vaak pas gaandeweg achter dat je voor heel veel zaken extra je portemonnee mag trekken. Je registreert vrolijk je nieuwe domeinnaam en neemt daarbij een hosting pakket af, bijvoorbeeld het kleinste pakket. Je hebt 250 MB aan schijfruimte (voor een normale website ruim voldoende!) en nu je een eigen domeinnaam hebt, kun je ook een e-mail adres instellen met die domeinnaam. Je besluit om je mail zo in te stellen dat je die op al je apparaten kunt ontvangen, kortom, je kiest voor IMAP in plaats van POP3 instellingen. En na een paar weken ontdek je dat er geen mail meer binnenkomt. Tegelijkertijd komen er dan nog wat telefoontjes van mensen die aangeven dat ze een melding krijgen dat je inbox vol is. Oeps... Je probeert je hosting provider te bellen (vaak op een betaald nummer of eerst moeizaam online een ticket aanmaken) en je krijgt te horen dat je wel een grotere mailbox zou kunnen krijgen, maar dat er dan zo en zoveel per maand extra voor betaald moet worden.

Ik garandeer je, dat staat ook - ergens - wel op hun website vermeld. Maar je moet er wel goed naar zoeken. En dat gehannes kost allemaal tijd en dus ook geld.

Let wel, ik ageer niet zozeer tegen het feit dat meer opslagruimte voor de mail extra geld kost. Een grotere auto is meestal ook duurder dan zo'n zuinig koekblikje op wielen. Ik ageer tegen praktijken waarbij je als klant geconfronteerd wordt met een financieel vervelende verrassing als je al voor een voldongen feit staat. Transparantie is een groot goed.

Misleidend lage prijzen

Wees op je hoede als je domeinnaam registratie tegen komt voor bodemprijzen (minder dan € 10 per jaar). Normaliter hebben registrars (geekspeak voor bedrijven die in opdracht van een klant domeinnamen registreren) een marge op domeinnamen. Zij moeten tenslotte ook ergens van bestaan.

Als een hostingprovider standaard nieuwe klanten probeert te werven door zo goedkoop te zijn dat er:

  1. of geen marge meer tussenzit; of
  2. dat er door hen zelfs geld op toegelegd moet worden

reken er dan maar op dat de gederfde inkomsten elders - over jouw rug - worden gecompenseerd.

Ofwel je wordt opeens geconfronteerd met bijbetalen voor de meest onbenullige zaken, of ze besparen op hun eigen helpdesk, of ze pinnen je gelijk even vast voor meerdere jaren. En dan loop jij weer aan tegen gederfde inkomsten omdat je uren aan het hannesen bent, of omdat je webdesigner of developer namens jou aan het hannesen moet slaan en die uren aan je doorberekent.

- Anne-Mieke

Bron foto: https://flic.kr/p/6gYLHR

REAGEER

Schroom vooral niet! :)

GERELATEERDE ARTIKELEN

REACTIES

24 september 2017 om 17:45 uur
door: Anne-Mieke Bovelett

Deze default reactie is een uitdaging, gericht aan jou!
Ik daag je uit om de eerste zinnige reactie op bovenstaand artikel te geven. Heb je hier iets leuks over te zeggen? Heb je iets wat anderen verder kan helpen? Kom maar op! Of vind je het soms raar dat ik hier nu - ongeacht bovenstaand onderwerp - de link naar onze geweldige Maasdijk4 - exclusieve Bed & Breakfast lounge locatie in Noord Brabant neerzet?

WTF! DAT DING HIERBOVEN, DAT IS TOCH GEEN ÉCHTE REACTIE?

Klopt als een bus! En zodra er dus wel een reactie van een externe lezer(es) komt, verdwijnt de teaser reactie. En dat hele verhaal hieronder ook. Dus waar wacht je nog op! Zeg eens wat je van dit blogartikel vindt. Of ga je liever gewoon eerst kijken op de Facebook pagina van onze Bed & Breakfast? Wist je al dat wij ronde badkamers hebben? En een echte wenteltrap? En dat ik mijn blogs vaak zit te schrijven in de lounge bij de open haard?

IS DAT MENS DAN HELEMAAL GEK GEWORDEN?

Nee hoor. Want weet je... Lieve meisjes komen in de hemel, brutale meisjes komen overal. Ik blog voor de lol, maar het heeft ook een commerciële functie.

Dus ga ik die van de bezoekers van mijn blog ook niet beledigen door te doen alsof ik geen enkel commercieel belang heb bij deze site. Ik hou er namelijk zelf ook helemaal niet van als mensen mijn intelligentie beledigen, hoe knap de poging ook zijn mag.

TWITTER