Gepubliceerd op 7 juli 2012 | in: ondernemen | 

He opdrachtgever, vind jij kunstenaars en andere creatieven niet zakelijk?

kunstenaars niet zakelijk

Namens mezelf en de vakgenoten die publiekelijk minder scherp van tong durven zijn dan ik… In het bekende cliché dat kunstenaars vaak niet zo zakelijk zijn zit wel een kern van waarheid, maar op een andere manier dan de meeste mensen denken.

Ik “ben” een heleboel dingen. Yep, "ben" tussen aanhalingstekens want ik ben a) wars van dikke functietitels en b) van mening dat een mens niet "is" wat hij of zij doet. Maar goed, namen voor de dingen die ik - onder andere - doe om mijn brood mee te verdienen: Art director, projectleider, marketing manager, ontwerper, webdesigner, CMS Made Simple™ specialist, copywriter, componist, guerilla marketeer, PR manager en een commercieel ideeënkanon. Ik kan en doe in mijn eentje een heel scala aan dingen waar ze op menig reclamebureau meerdere mensen voor in dienst moeten nemen omdat deze skills zelden in één persoon verenigd zijn. Kan ik ook niets aan doen, geef mijn genen maar de schuld. Maar…. ik ben in de allereerste plaats: een kunstenaar! Ik bedenk en creëer vanuit emotie en gevoel. En ik weet uit ervaring dat dit voor het merendeel van mijn creatieve collega’s geldt.

Ik heb het ooit naar één van mijn vaste opdrachtgevers uitgesproken: “Als ik een hekel aan je gedrag krijg kan ik niet meer voor je werken, want dan komt er met de beste wil van de wereld niets meer uit mijn handen waar ik achter sta.

De kracht van het commercieel meedenkend ontwerpen en schrijven is tegelijkertijd ook een valkuil. Het is namelijk onlosmakelijk verbonden aan emotie en gevoel. Positieve emotie wel te verstaan. Emotie is niet zakelijk. Dat kan ook helemaal niet. Sterker nog, de zakelijk domste en slechtste beslissingen worden altijd genomen in een vlaag van negatieve emotie.

Weet u zeker dat u zelf wel zo zakelijk bent?

  1. Een vormgever voortdurend overvallen met last minute opdrachten, terwijl u al weken weet dat er een website, advertentie of flyer moet komen, is niet zakelijk.
  2. Last minute bestellingen doen en dan vervolgens de facturen niet op tijd betalen is niet zakelijk.
  3. Zeggen dat het de schuld is van uw trouwe financieel administratieve kracht dat er niet op tijd betaald is, terwijl u persoonlijk de mail ontving met de factuur in pdf en dagelijks facturen accordeert is niet zakelijk.

Klinkt dit sarcastisch? Zo is het ook bedoeld.

Voor het geval je het nog niet helemaal begrijpt: dit zijn zomaar enkele manieren om er voor te zorgen dat een creatief talent van mijn kaliber van je gedrag begint te balen. Waarom? Omdat ik je met de beste wil van de wereld niet aan je verstand kan brengen dat ik dit keer vier uur werk factureer voor een advertentie die ik normaal in gemiddeld twee uur klaar hebt.

Het is aan opdrachtgevers domweg niet uit te leggen dat je er door de negatieve geladen gevoelens over hun gedrag je inspiratie zodanig kwijt bent dat je het ontwerp er met bloed, zweet en tranen uit hebt moeten persen. En dat het daarom zo lang duurde. Het is een opdrachtgever niet aan zijn verstand te brengen dat hij/zij zelf debet is aan de hogere rekening. Die discussie kunnen velen onder ons creatieven echt niet voeren, geloof me. Zakelijk gezien gaat dat er bij de gemiddelde opdrachtgever niet in. Dus factureer je toch maar de gebruikelijke twee uur met een bittere bijsmaak.

Zakelijk? Zakelijk? DIT is pas zakelijk

Ik mag dan kunstenaar zijn en vanuit emotie en gevoel werken, maar dat betekent niet dat ik niet kan rekenen. Een opdrachtgever waar ik de balen van heb kost mij bakken met geld. Rekent u maar met me mee: Als ik in een maand tijd van een opdrachtgever – waar ik door bovenvermeld gedrag de balen van heb – tien opdrachten voor advertenties krijg die bij niet verstoorde verhouding gemiddeld 2 uur per stuk duren om uit te voeren, dan ben ik daar niet 20 uur maar 40 uur aan kwijt. Terwijl ik er maar 20 kan factureren.

Ten eerste zit ik dan onder mijn kostprijs te werken en ten tweede loop ik 20 uur omzet mis. Om van de reeds door mij aan de belasting afgedragen BTW die ik zelf nog niet heb mogen ontvangen maar niet te spreken… Zeg nou zelf, zou u voor zo’n opdrachtgever blijven werken? Ik niet… Niet meer.

Zakelijk hè?

PS Dit artikel heb ik al eens eerder gepubliceerd. Het weblog dat ik hiervoor had is nu vervangen door Miekiepedia, vandaar dat ik het er nu nog maar een keer op gezet hebt. Bovendien is een artikel als dit altijd actueel!

REAGEER

Schroom vooral niet! :)

GERELATEERDE ARTIKELEN

REACTIES

28 augustus 2012 om 12:12 uur
door: Anne-Mieke

Update: De maker van de Social Media plugin die ik toe heb gepast in deze site heeft inmiddels LinkedIN als optie toegevoegd. #eindelijk

28 augustus 2012 om 12:05 uur
door: Anne-Mieke

Hoi Frans, Ik had het je al gemaild, maar wellicht ook fijn voor de lezers van mijn blog om te weten dat ik het issue met de veranderende titel inmiddels heb opgelost :-) Groet, Anne-Mieke

24 juli 2012 om 19:35 uur
door: Frans

Hé Anne Mieke, De titel verandert als je gereageerd hebt van: he-opdrachtgever-vind-jij-kunstenaars-en-andere-creatieven-niet-zakelijk... Ineens in: Onzakelijke opdrachtgevers zijn vergif voor creatieven. Dit zijn heel verschillende beweringen! Over die eerste wil ik wel wat zeggen en heb dat ook gedaan. Met die laatste wil ik niet geassocieerd worden maar dat gebeurt ongevraagd wel!

24 juli 2012 om 13:46 uur
door: Frans

Mee eens. Ik denk ook dat kunstenaars hier niet alleen gevoelig voor zijn. Werken voor onsympathieke mensen of werken aan waar je niet achter staat is misschien wel een van de belangrijkere remmen op onze economie. Als ik met enthousiasme ergens aan werk, vind ik 2 uur in de nacht nog te vroeg om te stoppen en sta ik om half zeven al weer naast mijn bed. Zonder enthousiasme vind ik het om 10 uur nog te vroeg om op te staan.

23 juli 2012 om 13:17 uur
door: Walter

Goed stuk! Ik heb het er wel eens over gehad met een fotograaf; uiteindelijk draait het om respect. Een (haast)klus te laat betalen is uiteindelijk gewoon gebrek aan respect. Zeker als er dan smoesjes komen over laat ingeboekt enzo... Het moment van inboeken doet er niet toe, de factuurdatum wel en dat weten ze zelf ook wel. Gelukkig heb ik vaak opdrachtgevers die zo blij zijn met de video dat ze 'te vroeg' betalen. :-)

14 juli 2012 om 12:49 uur
door: Jan Willem Wolff

Goede voorbeelden en herkenbaar. Topklussen komen alleen tot stand in een coproductie vanuit vooraf goed gedefinieerde rollen. Waarbij alle partijen rolvast zijn, hun huiswerk doen en zich aan de afspraken houden. Respect en relatie maken dat het niet meer als werk voelt... Bij het omgekeerde gebeurt wat jij beschrijft. Vandaar dat ik altijd tegen (potentiele) klanten zeg: "Shitklussen zijn dubbel tarief". Meestal krijg ik die dus niet en da's mooi. Of ik doe ze tegen een riant tarief wat soms zo ook zijn voordelen heeft... Jan Willem Wolff

14 juli 2012 om 12:46 uur
door: Maggie

Hi Anne-Mieke, Inderdaad...behoorlijk herkenbaar...ook ik heb mijn herseninhoud gegeseld toen ik een omschrijving/titel etc. voor mijn nieuwe website en kaartje moest bedenken. Ook bij mij zijn commercieel, PR en creativiteit met elkaar verweven én net zoals bij jou kom ik niet maximaal uit de verf als het gevoel erbij niet goed is, of de opdrachtgevert voornamelijk eist en zichzelf totaal niet houdt aan hetgeen hij van de tegenpartij wél vraagt met het grootste gemak van de wereld. Soms moet je gewoon afscheid nemen als je te veel het idee hebt, dat ze wél peanuts willen betalen, maar géén monkey daarvoor retour....dan liggen de belangen/perceptie té erg uit elkaar. Kost niet alleen inkomsten maar ook bakken energie ;)))) Dank voor je klare taal....krék, zoís't !! Hartelijke groet, Maggie

13 juli 2012 om 11:40 uur
door: Tobi van der Jagt

Hallo Anne-Mieke, een getalenteerd en gepassioneerd artikel dat ik kan onderschrijven. Ervaringen van mijzelf uit het verleden hebben mij in het heden doen besluiten om op een andere manier te werk te gaan. Doordat ik business genereer voor de ondernemer die niet aan acquisitie toe komt, ben ik ook het filter tussen de opdrachtgever en de ondernemer. Daardoor kan de ondernemer zich geheel richten op de creatie en vang ik de veeleisende opdrachtgever op. Een personal assistent zal jouw filter kunnen zijn om jezelf te ontlasten van opdringerige opdrachtgevers. Groeten uit Brielle van Tobi.

10 juli 2012 om 08:08 uur
door: Anne-Mieke

Hoi Irma, Ik heb helemaal dubbel gelegen. Zelf loop ik altijd te hameren op bereikbaarheid, en nu kom ik er door jouw (leuke!) reactie achter dat ik in mijn Social Media plugin in deze Wordpress installatie helemaal geen LinkedIN button heb. Sterker nog, die kan daar niet eens bij ingevoerd worden. Binnenkort maar eens op zoek gaan naar een betere plugin. Anyway, onderstaand de link naar mijn LinkedIN profiel :-) http://www.linkedin.com/in/gepresenteerd

9 juli 2012 om 21:29 uur
door: Irma Lohman

Hi Anne-mieke, Toevallig lees ik je blogs.Geweldig. Ik heb al een hele tijd het idee een blog te schrijven over " fuck the niche", ff tussen jou en mij hoor, zou het wellicht wat genuanceerder doen dan. OOk ik ken het meer talenten en passies hebbende gegeven. OOk bij mij staan ze me regelmatig aan te kijken van " wat doe jij nou precie"? Ik heb nu zelf maar ff een elevator pitch bedacht die hopelijk in sneltreinvaart en zonder hobbels uit mijn strot komt, nl " ik raak, inspireer en motiveer mensen.Dit doe ik met mijn stem, d.m.v coachen en zingen, en met mijn handen d.m.v schrijven en magnetiseren.Haha, iedereen hoop ik happy. Weet je, je hebt mensen met een niche die succesvol zijn of niet, en ook mensen zoals wij, die van alles doen, succes met alles hebben of geen focus hebben en dus niet succesvol zijn. En een beetje zakelijk ben ik ook wel. Fake it till you make it he. Wens jou veel succes met alles wat je doet en lijkt me leuk met je te linken maar zie geen emailadres. Wellicht dat je mij wilt uitnodigen. Warme groet Irma Lohman

9 juli 2012 om 10:33 uur
door: Remco van Harten

Mooi geschreven weer! Je bent ook een 'kunstenaarsblogger'! Bloggen in gevoel, emotie, maar ook zakelijk en direct. Ik hou daar wel van!

TWITTER